|
www.wmh.fora.pl Forum Warszawskiej Magistrali Hutniczej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kulecki
Administrator
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olsztyn / Warszawa
|
Wysłany: Nie 1:06, 08 Lut 2009 Temat postu: Typy i serie węglarek spotykanych na WMH |
|
|
Ciekawe, ile t y p ó w samych węglarek jeździ po WMH. Myślę, że nasz dział "tabor" jest mocno niekompletny.
Jeśli chodzi o same serie, to z "wynalazków" wymieniłbym Eas, Eanos i Eans. Dawniej jeszcze bywały jeszcze dwuosiowe Es. Eaos-w bywają w prawie każdym składzie, a od czasu gdy się je maluje na niebiesko - łatwo je wyłapać. Jeśli przyjąć, że każda seria to więcej niż jeden typ - no to mamy niezłą zbieraninę.
Niniejszy wątek ma na celu zebranie typów i odpowiadających im serii węglarek na WMH. Wyniki studium posłużą do poprawek i aktualizacji działu "tabor" witryny [link widoczny dla zalogowanych].
Zapraszamy do burzy mózgów...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 299
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Główna Towarowa
|
Wysłany: Pon 22:12, 09 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
To może ja zacznę
Podstawę taborową na WMH stanowią oczywiście węglarki typu 412W i pokrewne czyli wagony serii Eaos. Jak to Kuba określił Eaos-w (czyli "portówki") często zdarzają się w składach do Radiowa - zazwyczaj po 1-2 sztuki. Takie wagony w nowym malowaniu PKP Cargo to wagony typu 430W lub 430Wa, w starszym malowaniu to węglarki typu 401Wj oraz 409W.
Raz na jakiś czas w pociągach na WMH zdarzają się inne serie węglarek, jak Eanos (423W), Eans (424W) czy Eas (401Wd). Rzadkością (a właściwie zdarzają się "od naprawdę wielkiego dzwonu") na linii są też węglarki serii Es (wersja polska to typ 3W lub 9W). Zazwyczaj były to też pojedyncze sztuki, które przywoziły towary z Czech bądź dalszych zakątków Polski.
Teraz trochę odbiegając od tematu
Jakiś czas temu na WMH można było spotkać wiele innych typów wagonów. Dla przykładu w sezonie letnim po linii do Huty kursowały tzw. "kubełki" czyli typu 413S (Fas). W ostatnich latach gdzieś one zaginęły, a ich rolę przejęły węglarki.
Innymi wagonami często widywanymi na WMH są platformy typu 412Za (Rs) oraz 424Z (Res). Pojawiają się sporadycznie, ale za to w dużych ilościach - są wysyłane po półprodukty z Huty (często są to stalowe bloki, kiedyś były też walce). Dobrą zapowiedzią ich zapotrzebowania jest ich masowy spływ na WGT (obecnie duża ich ilość zalega na kilku torach kierunkowych i nie są wysyłane...).
Zdarzały się też pojedyncze "wybryki" w postaci cystern (klasycznych Zaes-ów, a także specjalnych np. do przewozu kwasu siarkowego), sześcioosiowych platform Samms (622Za), wagonów zbiornikowych Ugpps oraz wielu, wielu innych.
Huh... To spora dawka informacji, jak na jeden raz Ale wydaje mi się, że nie wymieniłem wszystkich typów wagonów, jakie jeździły po WMH.
P.S. Jako źródło informacji o typach wagonów wykorzystałem katalog wagonów PKP Cargo z 2006r.
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 299
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Główna Towarowa
|
Wysłany: Wto 23:50, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Podszkoliłem się ostatnio w rozpoznawaniu typów węglarek i zauważyłem, że poza klasycznymi 412W w praktycznie porównywalnych ilościach występują też czeskie lub rumuńskie węglarki Eaos (typy CFR/E oraz CSD/E). Wszystkie trzy typy różnią się od siebie naprawdę drobnymi szczegółami (umiejscowienie drabinki przy drzwiach wagonu, niewidoczne wręcz różnice w wymiarach wagonów; poza tym CSD/E mają jakby wzmocnioną konstrukcję pod drzwiami). Poza powyższymi typami węglarek, na WMH pojawiają się też Eaos-y 408W... Odróżnić je można innym typem wózków (wózki 1XTa: sprężyny piórowe, masywna konstrukcja) oraz tym, że większość z nich na drzwiach ma namalowaną literę "T" obróconą o 90°.
Jest jeszcze wiele odmian węglarek ale nie będę się bardzo rozpisywał - chyba, że będą chętni na przeczytanie mojego mini-wykładu na temat węglarek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Siecool
naczelnik sekcji
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa :: Nowe Bemowo
|
Wysłany: Pon 21:34, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Ja bym z chęcia przeczytał, tylko jakby były do tego obrazki to już w ogóle miód
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 299
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Główna Towarowa
|
Wysłany: Wto 21:51, 14 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Trochę odkopuję temat Od wczoraj w swojej galerii zacząłem tworzyć album ze zdjęciami wagonów kolejowych. Chciałbym przygotować fotograficzną bazę danych, na podstawie której nie będzie wątpliwości, jaki wagon to Eaos, Eanos, Res, Samms czy inny Na razie zacząłem od tego, co stoi w parku WGT ale stopniowo będę zbierał dane także na temat innych wagonów. Link do zdjęć wagonów: [link widoczny dla zalogowanych]
W kwestii węglarek - na chwilę obecną w galerii są tylko 401Wb, 408W, 412W i 415W. Całe szczęście na WGT stoi sporo wagonów, więc w szybkim tempie ilość udokumentowanych typów wagonów będzie się powiększać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|