Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna www.wmh.fora.pl
Forum Warszawskiej Magistrali Hutniczej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

W samo południe czyli mały spontan rowerowy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna -> Reportaż
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomek Wardas
zawiadowca stacji



Dołączył: 30 Cze 2008
Posty: 376
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa - Wawrzyszew

PostWysłany: Czw 18:41, 12 Lut 2009    Temat postu: W samo południe czyli mały spontan rowerowy

Witam !

W środę wyszła mi i TLG mała, spontaniczna wyprawa rowerowa. Około 10:30 zdecydowaliśmy przez gadu-gadu, że jedziemy i gdzie. W samo południe byliśmy na rogu Powstańców i Maczka (no dobra, ja byłem pare minut po).

Następnie, ruszyliśmy ul. Maczka (jak to mawiają "Ulica na 'Cz' "), by dotrzeć do skrzyżowania z Rudnickiego. Tam wskoczyliśmy na Staropowązkowską i podziwiając spaloną altankę (jak tam ostatnio byłem chyba nie była spalona... tyle, ze byłem po zmorku, może i była)dyskutowaliśmy nad przebiegiem wąskotorówki łączącej fort Bema z fortem "Wawrzyszew". Chwilę podumaliśmy i udaliśmy się dalej, aż do kościoła św. Jozafata, i udaliśmy się ul. Powązkowską, która wchodzi na teren CWKS Legii (tak jest na mapie... od ulicy Powązkowskiej odchozi w bok ulica Powązkowska). Tam, po przejechaniu około 500 metrów natknęliśmy się na pierwsze resztki przejazdu, którego nie mogliśmy nigdzie przyporządkować - na schemacie zrobionym przez TLG nie było tam w ogóle toru - może powstał po 1945 roku...

Obok widoczny jest plac manewrowy. Potem ruszyliśmy do ronda, po czym zawróciliśmy - skręciliśmy kawałek dalej w prawo - jednak na tej uliczce nie było nawet śladów przejazdu, wobec czego wróciliśmy do głównej ulicy, skręciliśmy w prawo i wróciliśmy znów pod bramę przy kościele św. Jozafata. Spod tej bramy skręciliśmy w prawo, gdzie jest budynek, przy którym jest rampa, prawdopodobnie kolejowa ale na 100% nie mogliśmy tego stwierdzić.

Dalej znajduje się dźwig przesuwny:

Następnie wróciliśmy do głównej drogi (rowerem zdecydowanie lepiej jedzie się po asfalcie...).
Według schematu za rondem powinien odchodzić łuk. Dojechaliśmy za rondo i za kort tenisowy. Okazało się, że łuk jest za kortem, a domy ustawione obok kortu były ustawione w czasach, gdy tor ów istniał. Tu zdjęcie wykonane sprzed jednego z domów na nasyp. Czarną linią nieumiejętnie zaznaczony jest przebieg toru po nasypie, dalej ogrodzenie kortu.

Nasyp jest jak widać w dość dobrym stanie, choć za plecami focącego bardziej wtapiał się w otoczenie i był bardziej zalesiony. Wróciliśmy do drogi odchodzącej w lewo za rondem i prowadzącej w stronę budowanej trasy S8. Ostał się kawałek przejazdu - nie stwierdziliśmy jednak, czy na pewno istniał drugi tor, który na schemacie zaznaczony jest linią przerywaną - nawierzchnia była z kocich łbów, w których nawet bez szyn powinien być ślad po szynach - nie było nawet tego. Na fotografii kawałek przejazdu, z prawej strony znajduje się nawet drewniany podkład. W oddali budowa trasy S8.

Wróciliśmy znów do głównej drogi i skęciliśmy w lewo (w stronę ks. Janusza). Po około 200 metrach w ulicy znajduje się przejazd:

Tuż obok znajduje się most. Widać, że kolejowy ale ten tor nie mógł do niego dochodzić bo promień musiałby być tak mały, że żadnemu kolejarzowi nie mógłby nawet się taki przyśnić bo wówczas obudziłby się zlany potem. Pwdopodonie był drugi most obok niego, w miejscu nowego mostu, o tym, że nie był przesuwany świadczyć może nadmurówka. Ale to trzeba już w mapach pogrzebać żeby dojść jak było. W każdym razie fotka mostu:

Gdyby tym mostem szła ulica, krzyżowałyby się przy nim 4 drogi. Jedna - z mostu. Druga i trzecia - główna droga. Czwarta -prowadząca do bramy zakładu, przed którą był przejazd. I tu zdjęcie, za które mogę dostać burę ale jest najlepsze spośród fot ww. przejazdu (most z prawej strony):

Dalej tor idzie za płotem. Śmiesznie to wygląda bo jest ulica, płot, zarośla pozwalające sądzić, iż były tam 2 tory, płot i jakiś zakład. Po około 150 metrach jest coś takiego:

Po lewej brama, za którą mogły być owe dwa tory (zwrotka za bramą). Po prawej brama, w którą wchodzić mógł jeden tor i za którą być może była zwrotka i dalej 2 tory - sądząc z opracowania Tramloga. Pod lewą bramą stos podkładów. Za plecami osiedle grodzone. Ponieważ zaczął padać deszcz, schowaliśmy się pod mostem. Potem wyjechaliśmy i rozstaliśmy się w okolicach boiska przy Obrońców Tobruku, gdzie TLG pojechał do siebe a ja jeszcze zahaczyłem o WMH po czym wróciłem do domu.

Pozdrawiam !
Tomek


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kulecki
Administrator



Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn / Warszawa

PostWysłany: Czw 22:35, 12 Lut 2009    Temat postu:

Pięknie, pięknie! Wygląda na to, że Trakerzy WMH odsłaniają nieznane karty kolei w Warszawie.
Świetna robota, bardzo sympatyczna relacja. Dzięki Wam za podzielenie się nią na Forum.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krru
zwrotniczy



Dołączył: 19 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa Ulrychów

PostWysłany: Czw 16:24, 19 Lut 2009    Temat postu:

O ile dobrze zlokalizowałem opisywane miejsca, to wcale nie jest nieznane. Dobrze pamiętam bocznicę równoległą do aktualnego przebiegu torów na Kole. Bocznica ta przechodziła obok stadniny konii (chyba Legia), potem biegła w tyłu cmentarza, stopniowo na coraz wyższym nasypie. Na końcu miała zwrotnicę i rozdzielaja się na dwa tory, każdy z nich wchodził przez bramę na teren wojskowy. Jak otworzyli ten teren można było dokładnie prześledzić przebieg torów. Pamiętam, że w okolicach uliczki łaczącej ks. Bolesława z 'poprzeczna' Powązkowską (kiedyś ta uliczka była otwarta)
stały cysterny.
Większość jeszcze jest zaznaczone na mapie googla, nie mam możliwości wklejania linków, ale jak ktoś wyświetli ten rejon w formie mapy - zauważy że brakuje jedynie opisanego wyżej fragmentu bocznicy, która została zlikwidowana przy okazji budowy trasy Prymasa Tysiąclecia. Według ten mapy tor kończy się przy Ostrowieckiej, dawniej biegł dokładnie tam, gdzie na mapie jest granica lasu (na zdjęciu sat widać, że to niedokładnie tak),
i trafiał w ciągle istniejące na mapie tory.

Realnie, w lasku wydać jeszcze nasyp po tej torach. Teraz budowa S8 zlikwidowała nawet mur z bramami wjazdowymi.

Na pewnym forum wyszło w czasie dyskusji, że bocznica ta była starsza niż aktualnie biegnące przez lasek na kole tory.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TLG
z-ca naczelnika sekcji



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: GóRy SzWeDzKiE

PostWysłany: Czw 19:30, 19 Lut 2009    Temat postu:

Cytat:
Na pewnym forum wyszło w czasie dyskusji, że bocznica ta była starsza niż aktualnie biegnące przez lasek na kole tory.

W rzeczy samej: tory "obwodowej towarowej" powstały jakoś w latach 60. a torowiska na forcie pochodzą z pierwszej połowy XX wieku.
[quote]Według ten mapy tor kończy się przy Ostrowieckiej, dawniej biegł dokładnie tam, gdzie na mapie jest granica lasu (na zdjęciu sat widać, że to niedokładnie tak),
i trafiał w ciągle istniejące na mapie tory.[quote]
W tej chwili został jedynie kawałek torów (ok. 30-40m) za rozjazdem przy wiadukcie Powązkowskiej. Szedłem tamtędy w 2006r w lecie, zdaje się są nadal.
Cytat:
Realnie, w lasku wydać jeszcze nasyp po tej torach. Teraz budowa S8 zlikwidowała nawet mur z bramami wjazdowymi.

Niestety, ale muszę to uznać za swoją porażkę, że nie udokumentowałem tych miejsc przed wycinką i rozpoczęciem budowy S-8. Niemniej jednak między S-8 a Prymaca jest wyraźnie widoczny nasyp po dawnym torowisku, wysokości ok. 1,5m.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krru
zwrotniczy



Dołączył: 19 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa Ulrychów

PostWysłany: Pią 10:30, 20 Lut 2009    Temat postu:

Pamiętam z moich pierwszych wypadów na teren lotniska (w okresie budowy Bemowo I), że po stronie wschodniej - tak mniej więcej jak teraz są hale sportowe (dawniej hangary) pomiędzy osiedlem a Obrońców Tobruku znajdowała się wieża, podobna do wieży kontrolnej lotniska i tam obok widziałem wagon osobowy. Czyli aż do tego miejsca dochodziły tory.
Wniosek, że lotnisko obsługiwały dwie bocznice kolejowe - jedna od WMH, biegnąca przez lasek na Bemowie i bocznica od wschodu (od linii Gdańska-Zachodnia) pewnie obsługująca też Wojskowe Zakłady Lotnicze.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kulecki
Administrator



Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn / Warszawa

PostWysłany: Pią 10:51, 20 Lut 2009    Temat postu:

krru napisał:
Czyli aż do tego miejsca dochodziły tory.
Wniosek, że lotnisko obsługiwały dwie bocznice kolejowe - jedna od WMH, biegnąca przez lasek na Bemowie i bocznica od wschodu (od linii Gdańska-Zachodnia) pewnie obsługująca też Wojskowe Zakłady Lotnicze.

Potwierdzam. Wedle mojej wiedzy od strony linii obwodowej istnieje bocznica do Wojskowych Zakładów Lotniczych. Raczej nie ma bocznicy do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (tego z PZL-130 przy bramie). Wieżę kontroli lotów przypominam sobie bardzo dobrze, dawno tam jednak nie byłem i nie wiem, czy jeszcze istnieje.
Z racji zainteresowań zawodowych muszę się bliżej zająć inwentaryzacją obiektów lotniska Babice (sic!) - do dziś czytelne są oba pasy startowe, drogi techniczne i drogi kołowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TLG
z-ca naczelnika sekcji



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: GóRy SzWeDzKiE

PostWysłany: Pią 11:51, 20 Lut 2009    Temat postu:

Wydaje mi się, że jeszcze do 2000r. była bocznica, która kończyła się kilkadziesiąt metrów od Obrońców Tobruku (w tym miejscu obecnie jest granica nowego osiedla, która biegnie tak jakby równolegle do dawnego torowiska).
Cytat:
Raczej nie ma bocznicy do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (tego z PZL-130 przy bramie).

Od strony linii obwodowej w tym miejscu nigdy nie było rozjazdów.
Cytat:
Wedle mojej wiedzy od strony linii obwodowej istnieje bocznica do Wojskowych Zakładów Lotniczych.

Na zamieszczonym przeze mnie schemacie, opartym na przedwojennych mapach wynika, że było kilka innych torów właśnie na terenie obecnego WZL, które nie były związane z rozgałęzieniami tej bocznicy. Ta sprawa jest warta zbadania. Obecnie łatwo obejść WZL od strony linii obwodowej po budowanej S-8 (uwaga! wchodzenie na teren budowy grozi interwencją miejscowych cieciów). Aczkolwiek wątpię, że są jeszcze jakiekolwiek ślady.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TLG
z-ca naczelnika sekcji



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: GóRy SzWeDzKiE

PostWysłany: Sob 10:15, 21 Lut 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych] to, co było na terenie WZL jednak było połączone z rozgałęzieniem od Powązkowskiej. Sam to naniosłem na ortofotomapę i zapomniałem Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łowca
pomocnik maszynisty



Dołączył: 04 Sie 2009
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WDZ Koszalin / Warszawa

PostWysłany: Śro 16:18, 29 Wrz 2010    Temat postu:

[quote="TLG"]
Cytat:

W rzeczy samej: tory "obwodowej towarowej" powstały jakoś w latach 60. a torowiska na forcie pochodzą z pierwszej połowy XX wieku.
[.


Linię Warszawa Odolany - Warszawa Gdańska otwarto 17 października 1951 roku.
Zelektryfikowano ją 26 maja 1963 roku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TLG
z-ca naczelnika sekcji



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: GóRy SzWeDzKiE

PostWysłany: Czw 8:53, 06 Paź 2011    Temat postu:

Drobny suplement do wycieczki sprzed lat: [link widoczny dla zalogowanych] Fort Bema znany też jako Parysów. W kocich łbach ewidentnie widać przebieg toru kolejowego. Może ktoś skojarzy to miejsce, widać, że zdjęcie jest sprzed lat.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krru
zwrotniczy



Dołączył: 19 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa Ulrychów

PostWysłany: Nie 23:18, 20 Lis 2011    Temat postu:

Trudno mi jednoznacznie zlokalizować miejsce pokazane na fotce 4, ale mam wrażenie że jest to z tyłu obecnego osiedla przy Księcia Bolesława. Teraz droga od Powązkowskiej kończy się drogą wychodząca z boku tego wielkiego piętrowego parkingu. Dawiej dalej prowadziły kocie łby. Tylko że tor biegł z lewej strony drogi (w układzie jak na zdjęciu 4).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TLG
z-ca naczelnika sekcji



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: GóRy SzWeDzKiE

PostWysłany: Czw 10:21, 24 Lis 2011    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych] to jest to miejsce. Po przebiegu domów i "przycięciu" muru Cmentarza Wojskowego dokładnie widać przebieg torów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna -> Reportaż Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin