|
www.wmh.fora.pl Forum Warszawskiej Magistrali Hutniczej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sleepingowy
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa, Praga Południe
|
Wysłany: Śro 4:28, 30 Gru 2009 Temat postu: EW51 |
|
|
Zdjęcia pochodzą z września 2006 roku. Zastanawiałem się jak umieścić ten temat na forum i wydaje mi się, że tak może być. Sam temat zaczerpnąłem z niedawno poruszonej dyskusji, o opuszczonych pojazdach kolejowych.
Przy linkach nie zamieszczam opisów, ponieważ znajdują się pod zdjęciami.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W tym roku, w czerwcu, odwiedziłem EW51 ponownie. Udało mi się zrobić trochę zdjęć, zanim w grzeczny sposób nie zostałem poproszony przez ochronę, o opuszczenie terenu. Niestety - tylko na dwóch z nich jest EW51.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sleepingowy dnia Śro 4:39, 30 Gru 2009, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TLG
z-ca naczelnika sekcji
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: GóRy SzWeDzKiE
|
Wysłany: Śro 9:39, 30 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sleepingowy
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa, Praga Południe
|
Wysłany: Nie 2:57, 07 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Na DeviantArt zadałem pytanie w sprawie "pikusia' ze zdjęcia [link widoczny dla zalogowanych] . Nikt mi tam nie udzielił odpowiedzi. Może na forum jest ktoś, kto wie coś w tym temacie. Jeździłem tymi składami, ale absolutnie nie kojarzę, do czego one służyły. Na wizualizacji TLG widać tylko taki "nosek" który też jest dla mnie zagadką. "Nosek" może być dozą połączeniową (chociaż niekoniecznie), ale ten "pikuś"?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sleepingowy dnia Nie 3:02, 07 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TLG
z-ca naczelnika sekcji
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: GóRy SzWeDzKiE
|
Wysłany: Nie 9:22, 07 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Tak, pod oknem było gniazdo ukrotnionego sterowania. Ja wizualizację wykonywałem w oparciu o przedwojenne zdjęcia, dobrze widać ten element. To "coś" nad oknem to syrena.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kulecki
Administrator
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olsztyn / Warszawa
|
Wysłany: Nie 17:30, 07 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Byłem w EW51 w czasach, gdy stał jeszcze w MuzKolu. Była to druga połowa lat 80-tych XX wieku: z mamą jechaliśmy do rodziny na Zamojszczyznę, a że była wtedy w technikum kolejowym przy Wery Kostrzewy (no dobra, Bitwy Warszawskiej) wystawa modelarstwa kolejowego - mama postanowiła zrobić mi tę radość. Później mieliśmy ruszyć w dalszą drogę kolejnym pociągiem. Tak, to były czasy, gdy do Zamościa i Bełżca można było dojechać pociągiem...
Przy okazji przyjazdu na wystawę odwiedziliśmy MuzKol. Na miejscu zaczepił mnie chłopaczek, na oko - mój rówieśnik i powiedział, że pokaże mi "kiosk". Weszliśmy do EW51, które było otwarte, i poszliśmy wzdłuż korytarza. Zachwycały mnie drewniane ławki i starannie wykonane okucia. Zwróciłem uwagę na oznaczenia - 2. i 3. klasy. W jednym z przedziałów chłopaczek miał poukładane na ławkach gazety; nie wiem, czy nimi handlował na ulicy, czy znalazł, czy skądś zakosił. Pojęcia nie mam. Ale dla mnie ważne było to, że byłem wewnątrz tego niesamowitego pojazdu.
Moją uwagę zwróciło wiele podobieństw do EW55 i EN57: podobne malowanie, trzy wagony. Ale uderzały też różnice: układ s+d+r zamiast ra+s+rb, a co za tym idzie - odbieraki na jednym z krańcowych wagonów. Antyczna 3. klasa z drewnianymi ławeczkami też robiła wielkie wrażenie. Wagon był w takim stanie, jakby zaraz z sąsiedniego peronu miał odjechać w trasę...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sleepingowy
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa, Praga Południe
|
Wysłany: Pon 1:53, 08 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
TLG napisał: | Tak, pod oknem było gniazdo ukrotnionego sterowania. Ja wizualizację wykonywałem w oparciu o przedwojenne zdjęcia, dobrze widać ten element. |
Czyli dobrze mi się wydawało. Ale widzę, że muszę się troszkę rozpisać. "Gniazdo ukrotnionego sterowania" to w moim nazewnictwie "doza połączeniowa". Kiedy w latach 70-tych chodziłem na spacery z ojcem na teren lokomotywowni Olszynka Grochowska, prawie wszyscy pracownicy tej instytucji tak nam to określali. Dla mnie "doza" - to gniazdo jazdy ukrotnionej. Ale nie o to mi chodzi. Na moich zdjęciach, widać EW51 z dwóch stron. Na zdjęciach, od strony wschodniej ( [link widoczny dla zalogowanych] oraz [link widoczny dla zalogowanych] ) widać tylko miejsca po "nosku" widocznym na wizualizacji TLG. A teraz zdjęcie od strony zachodniej - [link widoczny dla zalogowanych] Oprócz miesjca po gnieździe jazdy ukrotnionej (centralnie na środku wagonu) widać ""pikusia", o którego pytałem już na DA. Wygląda on troszkę, jak uchwyt na chorągiewki, ale nie to było jego przeznaczeniem. Nigdy nie widziałem chorągiewek w takiej lokalizacji.
TLG napisał: | To "coś" nad oknem to syrena. |
To "coś nad oknem" pamiętam bardzo dobrze. Czekając na pociąg do Wesołej, zawsze stawałem na końcu (w moim przypadku, część zachodnia) peronu. Pociągi jadące do Warszawy, niemal w 99 % używały sygnałów dźwiękowych, przed wyruszeniem ze stacji Warszawa Rembertów. Jak opisałem to poprzednio, autobusy musiały czekać na podniesienie rogatek, piesi "popylali" jak im się podobało.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sleepingowy dnia Pon 9:25, 08 Lut 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Edgar
naczelnik sekcji
Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 945
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa-Jelonki
|
Wysłany: Wto 2:12, 09 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Zaintrygowało mnie to gniazdo sterowania wielokrotnego. Z tego co wiem, to połączenie obwodów sterowania wielokrotnego w EZT, zrealizowane jest za pomocą złącza (klawiatury) zabudowanego na sprzęgu samoczynnym (przy sprzęganiu zespołów, następuje automatycznie łączenie obwodów sterowania). Ciężko coś znaleźć na ten temat jeżeli chodzi o EW51.
Tutaj to dobrze widać:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Edgar dnia Wto 2:15, 09 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TLG
z-ca naczelnika sekcji
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: GóRy SzWeDzKiE
|
Wysłany: Wto 9:24, 09 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Oczywiście, masz pełną rację. Ale pamiętaj, że ECmx9100 (silnikowy LRL)+BCdrv9200 (doczepny "Zieleniewski") był pojazdem przedwojennym i mimo wszystko jednym z najnowocześniejszych i najlepiej zaprojektowanych w tamtych czasach. W latach 30. oczywiście stosowano sprzęg Scharfenberga, ale jeszcze bez osprzętu (pierwotnie wagon silnikowy, który projektowano dla elektryfikowanego WWK w "Cegielskim" był wyposażony w sprzęg śrubowy).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kulecki
Administrator
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olsztyn / Warszawa
|
Wysłany: Czw 22:41, 11 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
TLG napisał: | Oczywiście, masz pełną rację. Ale pamiętaj, że ECmx9100 (silnikowy LRL)+BCdrv9200 (doczepny "Zieleniewski") był pojazdem przedwojennym i mimo wszystko jednym z najnowocześniejszych i najlepiej zaprojektowanych w tamtych czasach. W latach 30. oczywiście stosowano sprzęg Scharfenberga, ale jeszcze bez osprzętu (pierwotnie wagon silnikowy, który projektowano dla elektryfikowanego WWK w "Cegielskim" był wyposażony w sprzęg śrubowy). |
Czy należy więc rozumieć, że sprzęg Scharfenberga w przedwojennym wydaniu nie miał klawiatury i wymagał ręcznego połączenia jednostek w celu sterowania wielokrotnego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TLG
z-ca naczelnika sekcji
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 435
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: GóRy SzWeDzKiE
|
Wysłany: Pią 9:42, 12 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Może tak: nigdzie (ani w Europie ani w Stanach) nie zetknąłem się z pojazdem z lat 30 wyposażonym zarówno w sprzęg automatyczny jak i klawiaturę ukrotnionego sterowania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fidzio
praktykant
Dołączył: 16 Lip 2011
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 8:08, 16 Lip 2011 Temat postu: |
|
|
Witam pozwolę sobie na odgrzanie kotleta.
Co do klawiatury elektrycznej sprzęgu w EW51 sprawa jest co najmniej ciekawa, gdyż z na posiadanych przeze mnie przedwojennych zdjęciach tej klawiatury nie ma (po wojnie była umiesczana w toku napraw w ZNTK). Jest to co najmniej dziwne bo na przedwojennej dokumentacji EW51 której skrawki posiadam jest wyraźnie na zdjęciu i rysunkach konstrukcyjnych klawiatura elektryczna. Może chcieli umieścić klawiaturę ale im przed wojną nie wyszło?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez fidzio dnia Sob 8:08, 16 Lip 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sleepingowy
dyspozytor zakładu taboru
Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa, Praga Południe
|
Wysłany: Czw 2:55, 06 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Sprawa EW51 powraca. Zapewne większość (o ile nie wszyscy) uczestników tego forum o tym już wie.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sleepingowy dnia Czw 2:57, 06 Cze 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|