Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna www.wmh.fora.pl
Forum Warszawskiej Magistrali Hutniczej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tzw. cieply guzik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna -> OT / Komunikacja miejska
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Edgar
naczelnik sekcji



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 945
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Jelonki

PostWysłany: Wto 5:47, 03 Lis 2009    Temat postu: Tzw. cieply guzik

Dzisiaj, całkiem przypadkiem, natknąłem się na materiał w stacji TVN Warszawa, dotyczący tzw. ciepłego guzika. Co sądzicie o używaniu (bądź nie) tej funkcji?

Moim zdaniem, ta funkcja powinna być używana cały rok, bez względu na to, czy pojazd jest wyposażony w klimatyzację, czy nie. W innych miastach taki system funkcjonuje cały rok i nikt nie robi z tego dramatu.
Moje argumenty "za". W opisywaną funkcję wyposażonych jest większość tramwajów i autobusów. Odwoływanie i powoływanie na nowo konieczności używania tego systemu robi pasażerom wodę z mózgu. Ludzie zdarzą się przyzwyczaić, potem się to odwołuje, a potem znowu wdraża i są niepotrzebne napięcia. Do tej pory (do 02.11) funkcja ta miała być uruchamiana w godz. 22.00 - 06.00. Tak też ostatnio uczyniłem. 21.59 pl. Starynkiewicza - otwieram cały skład. 22.01 Dw. Centralny - uruchamiam funkcję otwierania drzwi przez pasażera. No, to zebrałem parę "miłych" słów, widziałem panikę, u tych którzy chcieli wejść/wyjść. W upalne dni, jeżeli komuś jest duszno i gorąco, nic nie stoi na przeszkodzie, by wcisnąć przycisk i otworzyć drzwi. Przecież to dużo mniejszy wysiłek, niż szarpanie się z oknem lub z klapą wywietrznika dachowego. Dzięki mniejszej częstotliwości otwierania/zamykania drzwi, mechanizmy maszyn drzwiowych mniej się zużywają, co obniża koszty przewoźnika, jak też zmniejsza ryzyko usterki, co pozytywnie wpływa na niezawodność (awarie drzwi, to jedne z częściej występujących usterek, eliminujących tabor z ruchu). Dla mnie osobiście, to też większa wygoda. Zamykanie niepotrzebnie otwieranych drzwi, opóźnia mój odjazd z przystanku, bo muszę czekać na ich zamknięcie. W tym czasie, może "uciec" mi sygnał zezwalający z sygnalizatora, lub inne pojazdy mogą wjechać na skrzyżowanie, blokując mi przejazd.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cvana
dyspozytor zakładu taboru



Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa - obecnie Bielany

PostWysłany: Wto 12:19, 03 Lis 2009    Temat postu: Re: Tzw. cieply guzik

Jestem ZA, przede wszystkim z tego powodu:

Edgar napisał:
Odwoływanie i powoływanie na nowo konieczności używania tego systemu robi pasażerom wodę z mózgu.


No właśnie. Szczególnie, że ludzie są już "wytresowani" Smile i wiele osób przed wysiadaniem automatycznie rzuca okiem na guzik lub od razu go naciska.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kulecki
Administrator



Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 1119
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn / Warszawa

PostWysłany: Wto 22:18, 03 Lis 2009    Temat postu: Re: Tzw. cieply guzik

cvana napisał:
Jestem ZA, przede wszystkim z tego powodu:

Edgar napisał:
Odwoływanie i powoływanie na nowo konieczności używania tego systemu robi pasażerom wodę z mózgu.


No właśnie. Szczególnie, że ludzie są już "wytresowani" Smile i wiele osób przed wysiadaniem automatycznie rzuca okiem na guzik lub od razu go naciska.

No to jeszcze jeden głos ZA. W Stuttgarcie cały rok otwiera się drzwi przyciskiem tak w autobusie, jak i w U-bance (takie coś pomiędzy lekkim metrem a ciężkim tramwajem - kalibru naszej WKDki). I nikt nie ma wątpliwości. Zwłaszcza, że 100% floty klimatyzowane.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Edgar
naczelnik sekcji



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 945
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Jelonki

PostWysłany: Śro 1:12, 04 Lis 2009    Temat postu: Re: Tzw. cieply guzik

cvana napisał:

No właśnie. Szczególnie, że ludzie są już "wytresowani" Smile i wiele osób przed wysiadaniem automatycznie rzuca okiem na guzik lub od razu go naciska.


Też to zauważyłem. Sądzę, że gdyby ta funkcja była użytkowana cały rok, w końcu wszyscy by się przyzwyczaili i nie było by sytuacji konfliktowych. Poza tym, takie wciskanie guzika "za wczasu", wcale nie jest takie głupie. Wiele sterowników maszyn drzwiowych (przynajmniej w tramwajach) "pamięta" wcześniejsze wciśnięcie guzika. Można więc sobie za wczasu zrobić "rezerwację" otwarcia drzwi. Szkoda, że nie funkcjonują tak wszystkie sterowniki. Jest to bardzo wygodne. "Rezerwujemy" sobie otwarcie, szykujemy się do wyjścia i już nie zaprzątamy sobie głowy kolejnym wciskaniem guzika, bo przy udostępnieniu drzwi do otwarcia (przyciski podświetlone) drzwi automatycznie się otworzą. Czasem ta zaleta okazuje się małą wadą. Ludzie, mają jakiś dziwny zwyczaj wciskania guzika, gdy pojazd już rusza z przystanku (dotyczy pasażerów stojących na wysepce przystankowej). Nie wiem na co liczą. Wiem napewno, że takim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla siebie. A przy okazji, na następnym przystanku, choć np nikt nie wsiada/wysiada, to drzwi otwierają się.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Edgar
naczelnik sekcji



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 945
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Jelonki

PostWysłany: Pią 3:32, 06 Lis 2009    Temat postu:

Gdyby ktoś narzekał na ogrzewanie w tramwaju, to informuję, że ta opcja została częściowo zautomatyzowana i nie do końca zależy od motorniczego. Opcja nie dotyczy ogromnej większości tramwajów typu 13 N (te stare, o okrągłych kształtach) poza kilkunastoma składami, wyposażonymi w opcję tzw. ciepłego guzika. Kiedyś było tak (dotyczy ogrzewania elektrycznego): motorniczy uruchamiał ogrzewanie, przekręcając trój-pozycyjny przełącznik na pulpicie, w zależności od stopnia zimna na zewnątrz. I zimniej, tym wyższy stopień ogrzewania. W praktyce, z tym bywało różnie. Bywało często tak, że przy stosunkowo wysokiej temperaturze, przełącznik był w pozycji "3" i oprócz tego, że było za ciepło, pobierane było zbędnie zbyt dużo energii, co jak wiadomo - kosztuje. Obecnie jest nieco inaczej. W celu nagrzania przedziału pasażerskiego, należy przekręcić przełącznik ogrzewania w pozycję roboczą. Jeżeli temperatura wewnątrz przedziału pasażerskiego spadnie do ok. + 5 st. C nastąpi automatyczne załączenie grzania. Po osiągnięciu temperatury ok. + 15 st. C ogrzewanie jest automatycznie wyłączane. Dla ciekawskich, czujnik temperatury ma formę białego pudełeczka o wymiarach ok. 10x10 cm, i jest umieszczony na szafie za kabiną motorniczego, w lewym, górnym rogu (patrząc od przedziału pasażerskiego w kierunku jazdy, w pobliżu tablic przeznaczonych na reklamy). Dodatkowo, ogrzewanie wspomagane jest przez nawiew gorącego powietrza z tzw. rozrusznika (w uproszczeniu - urządzenie służące do przyspieszania i hamowania tramwaju, które mocno się nagrzewa). W bardzo chłodne dni, to wspomaganie nie jest odczuwalne, natomiast, gdy się robi cieplej, to możemy je poczuć, zwłaszcza po procesie rozruchu/hamowania. W okresie znacznego ocieplenia w okresie wiosennym, jest przyczyną wielu skarg na włączone ogrzewanie, choć ogrzewanie elektryczne włączone nie jest, a nawet, gdyby było, to automatyka i tak by go nie uruchomiła. W celu zaprzestania nawiewu gorącego powietrza na przedział pasażerski, konieczna jest interwencja zaplecza technicznego. Motorniczy nie ma możliwości wyłączyć ogrzewania wspomagającego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krru
zwrotniczy



Dołączył: 19 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa Ulrychów

PostWysłany: Pon 10:51, 09 Lis 2009    Temat postu:

Też jestem za ciepłym guzikiem cały czas, trzeba jedynie ujednolicić jego działanie - czy np. można nacisnąć guzik przed przystankiem i układ zapamięta to? Bo bywa z tym różnie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Edgar
naczelnik sekcji



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 945
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa-Jelonki

PostWysłany: Pon 16:55, 09 Lis 2009    Temat postu:

krru napisał:
Też jestem za ciepłym guzikiem cały czas, trzeba jedynie ujednolicić jego działanie - czy np. można nacisnąć guzik przed przystankiem i układ zapamięta to? Bo bywa z tym różnie.


Pisałem o tym kilka postów wyżej. Nie wszystkie sterowniki "pamiętają" wcześniejsze wciśnięcie przycisku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna -> OT / Komunikacja miejska Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin