![Forum www.wmh.fora.pl Strona Główna](http://www.wmh.warszawa.pl/instant/logo.jpg) |
www.wmh.fora.pl Forum Warszawskiej Magistrali Hutniczej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ricardos
starszy maszynista
Dołączył: 18 Lut 2009
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z Bemowa
|
Wysłany: Pią 3:54, 22 Sty 2010 Temat postu: Niezapomniana Sonda: Silnik Diesla |
|
|
Hej,
Nie wiem, gdzie to wrzucić, bo tematycznie nie pasuje zbyt do kategorii podkatalogów w OT, ale że KM to bardzo mocny przykład dieselizacji transportu, wrzucę to tu.
Klimat zarąbiaszczy: odwieczna dysputa, co lepsze, benzyna czy klekot, jeno
przeprowadzana w realiach bardzo reglamentowanego PRLu, gdzie benzyniarze
stali w kolejkach po etylinę 94 żółtą a dieslarze lali zupę do woli, ale w
zimowy ranek nie mogli odpalić silnika. Ponadto utyskiwanie nad
niemożnością produkcji jednostek wysokoprężnych do samochodów osobowych z
powodu niewydolności krajowego przemysłu motoryzacyjnego i koniecznością
używania drogiego, licencyjnego wkładu dewizowego lub po prostu, prywatnym
imporcie zachodnich, bardzo drogich aut. Całość ubarwiona scenkami na
stacji CPN z odcinaniem talonów i charchoczącym dźwiękiem odpalanego z
trudem malucha:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam,
Rychu - miłośnik dieselków, posiadacz dobrze utrzymanego DiTD 110KM.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ricardos
starszy maszynista
Dołączył: 18 Lut 2009
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z Bemowa
|
Wysłany: Czw 21:30, 28 Sty 2010 Temat postu: Jeszcze dla fanów Sondy i diesli :))) |
|
|
Ciąg dalszy Sondy n/t samoczynnozapłonnych:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dżizez, pamiętam ten odcinek z tamtych lat!
1) Turbosprężarka od silnika autobusowego(?) Leyland, Made in UK. Kosmos
totalny w socjalistycznej gospodarce planowej. Leyland to był nieosiągalny,
brytyjski szyk ciężkiego transportu. Coś, co dzieliło lata świetlne od
konstrukcji Star, Jelcz czy Autosan, podobno potęg motoryzacyjnych,
cenionych na rynkach zagranicznych.
2) Pokazywane tam _prototypowe_ diesle by LudoWóz na pompowtryskiwaczach to
był kolorowy film w szarych realiach PRLu, gdzie rzekomo przodujący
przemysł motoryzacyjny, do samego końca komuny, nie wprowadził do produkcji
ŻADNEGO wysokoprężniaka krajowej produkcji. No ni wuja, ale dizelizacja
transportu osobowego w Polsce Ludowej okazała się jeszcze bardziej
nierozwiązywalnym problemem od zapewnienia ciągłości dostaw sznurka do
snopowiązałek w czasie żniw. Dopiero kiedy PRL ducha wyzionął, do
poczciwego FSO Polonez montowano diesle 1.9, acz produkcji Citroena, bo
polski diesel do osobówki nie wyszedł poza stadium projektów. Wieczny brak
dostępu do technologii, kiepska jakość materiałów i maszyn a w rezultacie
brak możliwości seryjnej budowy diesla. OIP, to była kwestia jakości
odlewów żeliwnych, obrabiarek. Chyyyba w piśmie Motor
opisali niespełniający się sen o polskim dizlu. Generalnie brak technologii
i dostępu do odpowiednio dobrych i trwałych materiałów. No niestety, ale
PF125 i Opel Ascona robione były w tym samym czasie, acz 'nieco' odstawały
od siebie nowoczenością. Taki to był lajf pierwszego obszaru płatniczego...
Ricardos
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|